Masa Krytyczna - Wrocław - oddolna inicjatywa społeczna
< Powrót  

Masa Krytyczna


| Czym jest Masa Krytyczna | Historia Masy Krytycznej | Xerokracja | Zasady Masy Krytycznej | Linki i kontakt | Fotki |


Czym jest Masa Krytyczna

Masa Krytyczna to spontaniczny, comiesięczny przejazd rowerzystów. Odbywa się on w wielu miastach na całym świecie. Celem Masy Krytycznej jest wywieranie presji społecznej na innych użytkownikach dróg, aby traktowali oni rowerzystów w sposób należyty. Stąd podstawowe hasło Masy: We 're not blocking traffic. We ARE traffic! - "My nie blokujemy ruchu. My JESTEŚMY ruchem!. Celem Masy Krytycznej jest również wywieranie presji na władzach miast, aby poświęcały one więcej uwagi infrastrukturze rowerowej (waściwa ilość i jakość ścieżek rowerowych, dodatkowe pasy rowerowe na drodze, stojaki i parkingi rowerowe). Dość korków samochodowych! Czas na korek rowerowy!

Masa Krytyczna nie ma organizatora ani ustalonego programu. Każdy z uczestników jest sobie kompasem, żeglarzem i okrętem. Każdy odpowiada sam za swoje poczynania w trakcie Masy i za prawidłowe wyposażenie swojego bicykla (światla, dzwonek, hamulce itd.).

^ Na początek strony


Historia Masy Krytycznej

Pierwsza na świecie Masa Krytyczna (Criticall Mass) odbyła się w roku 1992, w San Francisco. Jednak sporo czasu upłynęło, nim Masa Krytyczna dotarła do Polski. Pierwsza w naszym kraju Masa odbyła się w Warszawie 8 maja 1998 roku. Od tamtej pory warszawscy rowerzyści biorą udzial w Masie Krytycznej regularnie. Miesiąc później pierwsza Masa Krytyczna jedzie w Łodzi (pomysłodawcą jest łódzki Obywatelski Ruch Ekologiczny).

Do Wrocławia Masa dotarła 9. maja 2003 roku. W tym czasie niewielka grupa aktywnych rowerzystów skupionych wokół Dolnośląskiej Fundacji Ekorozwoju postanawia zaszczepić ten obyczaj na lokalny, wrocławski grunt.

<

9. maja wrocławska Masa Krytyczna wyruszyła z pl. Bema o godzinie 16:00. Około 200 rowerzystek i rowerzystów przejechało przez całe miasto pod lichą eskortą policji. Zostali zatrzymani dopiero, gdy chcieli przejechać ul. Świdnicką w stronę Rynku. Kilku rowerzystow ucierpiało, zostali zatrzymani przez policję. W tym dniu akurat we Wrocławiu odbywał się szczyt z udziałem prezydentów Francji, Niemiec i Polski. Wieczorem w "Faktach" TVN widzowie mogli się dowiedzieć, iż "obyło się bez zamieszek, tylko agresywna grupa ekologów próbowała wtargnąć do strefy zero".

 
< Kolejne Masy były organizowane już zawsze w ostatni piątek miesiąca. Uległa też, na wniosek masowiczów, zmianie godzina startu Masy - 30 maja ruszyliśmy o godzinie 16:30. Niestety na kolejnych Masach policja okazała się nastawiona mniej przyjaźnie. Próbowano rowerzystów zniechęcić, poprzez, nomen omen, masowe spisywanie za wszelkie uchybienia: brak światła (wówczas było jasno) czy brak dzwonka. Skierowne zostały sprawy do sądu (niedługo będziemy świadkami pierwszych rozpraw).
 
Jednakże sama policja również nie pozostała bezkarna. Od samego początku Masa Krytyczna zyskała sobie olbrzymią sympatię prasy: "Gazety Wyborczej", "Gazety Wrocławskiej" oraz "Słowa Polskiego". Gazety wytknęły policji bezsensowność działań i temu w dużej mierze, prawdopodobnie, zawdzięczamy, iż policja od października 2003 do maja 2004 nie interesowała się się Masą. Niestety, na ostatnich Masach Krytycznych znów rozpoczęły się akcje policji. Nie były one już tak brutalne jak na pierwszej Asie, ale nadal częstokroć bardzo ucišżliwe.
 
<

Od września do grudnia 2003 r. wrocławska Masa Krytyczna przybrała nową formę. Nie jest już tylko przejazdem, ale zawsze swego rodzaju heppeningiem. I tak we wrześniu rowerzyści symbolicznie palili "czarownice na miotłach" (aby wskazać, że rowerzystów dziś właśnie traktuje się jak niegdyś czarownice i najchętniej wielu spaliłoby ich na stosie).

 
< W październiku jechały z nami pielęgniarki - robiliśmy miastu lewatywę, aby uleczyć chorą sytuację.
 
< W listopadzie dołączyli do nas kominiarze - odtykaliśmy zatkane i ciasne umysły.
 
Autorami zdjęć są: prodeusiątko, Sherwood oraz Dawid Błaszczyk.  

W grudniu (w drugi dzień Świąt!) pojechali z nami mikołaje. Rowerzyści śpiewali kolędy a całemu przejazdowi towarzyszył odglos dzwonka Świętego Mikołaja. Nawet napotkani po drodze funkcjonariusze policji uśmiechali się przyjaźnie! Napotkani piesi otrzymywali od nas na szczęście gałązki jemioły.

Pomimo iż jest "po sezonie" (jak myśli wielu ludzi), w Masie uczestniczy przynajmniej 100 rowerzystek i rowerzystów, dowodząc, że rower jest pojazdem całorocznym. Każdego miesiąca przyłączają się nowe osoby, chcące jechać z nami po równe drogi dla rowerów i równe prawa dla rowerzystów.

Masa Krytyczna jest organizowana w wielu dużych miastach całej Polski, m.in. w Białymstoku, Łodzi, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Olsztynie, Płocku, Poznaniu, Szczecinie i Warszawie. 30 stycznia 2004 r. pojechała pierwsza Masa Krytyczna w Bydgoszczy!

W odpowiedzi na postulaty osób pracujących, a chcących brać udział w Masie Krytycznej, wrocławska Masa Krytyczna począwszy od października 2004 r. rusza o godzinie 18:00 (a nie, jak to było wcześniej o 16:30).

^ Na początek strony


Xerokracja

Sukces Mas Krytycznych nacałym świecie opiera się na zaangażowaniu wszystkich uczestników w propagowanie idei Masy. Ważne, aby każdy uczestnik czy osoba zainteresowana, przekazała informację o Masie przynajmniej kilku osobom ze swojego otoczenia. Warto o idei Masy informować również przygodnie napotkanych rowerzystów.

Ideę Masy warto rozpropagować również w szkołach (od ponadpodstawowych poczynając a na uczelniach akademickich kończąc). O celu naszych działań możesz informować również znajomych kierowców.

Wszystkie te zadania ułatwią Ci przygotowane materiały propagujące Masę. Ściągnij: ulotkę oraz plakat, skseruj (wydrukuj) w tylu egzemplarzach, w ilu jest to możliwe i powiadom tyle osób, ile możesz.

^ Na początek strony


Zasady Masy Krytycznej

A oto podstawowe zasady Masy Krytycznej, które pozwolą się wszystkim dobrze bawić:

  1. Przyjeżdżasz na Masę - jesteś organizatorem/organizatorką! Pamiętaj, że nie ma jednego organizatora, ustalonego programu, itp. - to od Ciebie - tego co przygotujesz, jak się będziesz zachowywać i co z siebie dasz - zależy, jak się uda przejazd.
  2. Chcesz, żeby przejazd był ciekawy - zrób coś ciekawego! Przyjedź w przebraniu, przygotuj happening, transparent, przywieź ze sobą muzykę. Wszyscy zabieramy gwizdki i przeszkadzajki - bądźmy słyszalni!
  3. Pamiętamy, ze przejazd to nie wyścig! Jego efekt jest tym większy, im wolniej się odbywa. Staramy się utrzymywać prędkość 10-12 km/h. Szczególna odpowiedzialność spoczywa na jadących na czele.
  4. Przepuszczamy: tramwaje, pojazdy uprzywilejowane i, w miarę możliwości, autobusy. Nie jeździmy po torowiskach tramwajowych, wysepkach, chodnikach, ani pod prąd na ulicach.
  5. Respektujemy czerwone światła; jednak jeżeli zmienią się one po wjechaniu czoła peletonu na skrzyżowanie, to jeśli jest to możliwe, kontynuujemy jazdę aby nie rozerwać peletonu i nie wprowadzać niepotrzebnego zamieszania. Jeżeli jednak część przejazdu zostanie na światłach, czoło na nich czeka.
  6. W miarę możliwości respektujemy ogólne przepisy ruchu drogowego. Pamiętamy o przepisowym wyposażeniu roweru (oświetlenie, hamulec, dzwonek).
  7. Wobec kierowców, pieszych, policjantów i innych uczestników, zachowujemy się spokojnie i kulturalnie, a przede wszystkim bez agresji (fizycznej i słownej). Nawet jeżeli jakiś sfrustrowany kierowca staje się agresywny, nie dajemy się prowokować. Spokojnie wyjaśniamy, że jest to protest pokojowy. Na używanie klaksonów odpowiadamy masowym użyciem dzwonków i innych sygnałów dźwiękowych.
  8. Rozmawiaj z kierowcami, wręczaj im ulotki. Wyjaśnij, dlaczego uczestniczysz w Masie Krytycznej i wytłumacz, że inni są tu z różnych powodów: by zwrócić uwagę na problemy transportowe i zakorkowanie miasta, by propagować jazdę na rowerze, dla dobra środowiska i dla zabawy.
  9. Stosujemy się do poleceń eskortujących lub przygodnie napotkanych policjantów (w granicach rozsądku oczywiście).
  10. Jeżeli zauważysz, że ktoś ma wyraźne trudności z opanowaniem powyższych zasad, pomóż mu w tym (ale bez używania przemocy!). Bądź odpowiedzialny za to, co się dzieje obok Ciebie.
  11. Zrelaksuj się i ciesz się przejazdem!

^ Na początek strony


Chcę wiedzieć więcej!

Poniżej przytaczam kilka pożytecznych linków, które pozwolą Ci dowiedzieć się wiecej na temat Masy Krytycznej.

Forum o Masie Krytycznej we Wrocławiu

Zielona Kultura (Wrocław)

Zdjęcia z wrocławskich Mas Krytycznych

I jeszcze jedne zdjęcia z Mas Krytycznych we Wrocławiu

Łódzka Masa Krytyczna

Masa Krytyczna na świecie

Wyniki wyszukiwania w Google.pl (o Masie Krytycznej)

 

Jeśli nadal masz pytania odnośnie Masy Krytycznej lub ruchu rowerowego we Wrocławiu: ^ Na początek strony


| Czym jest Masa Krytyczna | Historia Masy Krytycznej | Xerokracja | Zasady Masy Krytycznej | Linki i kontakt | Fotki |